Wednesday 1 June 2011

ketiga harinyer~

arini aku series PENAT GLERK. damn tol .. dgn bos yang nak sale 700. apakah? igt seng ke? nak sale 500 pun aku da nak sakit jiwa ni.. orang genting masuk gaji rni.. patot  nyer bleylah mantapkan sale kan? tapi aku punyer mood nak promote arini terpadam ckit.. aku ingt xnak promote lansung sebb aku nak try tgk apa jadik kalo xpromote.. sekali da kul8.30mlm sale 300 pun xcapai.. xley jadi.. nak arapkan apa lagi? emm kena la gak promote. ari ni aku EXTRA PROMOTE kot. adoi.. xtau nak cakp pe.. barang frame xdak orang beli lansung. myb salah satu sbb kuasa tanaga aku memerlukan extra pertambahn..

ingt la kawan2.. kalo nak keje kedai yg jual barang2 traditional ni maka anda kena ada basic ilmu menda2 2. bkn ley datg keje hehehehe n cakp i dont now how to attract customer .  xtau cam mana nak promote.. xley 2.. sekurang2nyer tunjuk effort tuk belaja. kan? =) bkn kata kedai ni je. kedai2 lain pun.

aku xdak la sebagus mana nak promote barang kat customer ni. xbagus pun. cume aku nk kongsi ckit tipszx tok layan pelanggan..


  1. jangan pakse pelanggan.. plezx la.. kalo pelanggan 2 betol2 nak beli dia akan beli. mayb dia ada alasan? sampaikan orang 2 da bagitau alasan pun ko nak pakse pelanggan? not good la.. jangan sampai pelanggan marah. even dia beli masa 2 xsemestinyer dia beli pada masa akan datg. pasal apa? pasal dia terpakse beli. bkn kerelaan.. dalm bisnes apa yag penting adalah long term relationship. sejauh mana kite bleh bagi khidmat kat pelanggan 2. bukn masa 2 je kite nak jual barang kat pelanggan. kite nak jual tok hari2 yag mendatng gak kan? =) 
  2. CUSTOMER IS ALWYS RITE. kena ingt menda 2 je. even dia kata "eh produk u ni mahal la berbanding ngan tempt lain.."  apa ko nak jawab? jawablah dgn jawapan yag terbaik anda boleh bagi. customer ada HAK tok membandingkan which kedai murah which kedai mahal bagi dia. itu hak pelanggan k. jgn pertikai. kalo dia rasa ko nyer product mahal ko jawablah yeke puan? maaaflah. ini harga paling rendah bolh bagi. untung x seberapa pun puan.. pandai2 la. jagnan la jawab menda2 yang menyebabkn pelanggan rasa nak tampo ko.
  3. JGN CAKP PLEZX PLEZX PLEZX tolong la beli produk ni.. ko merayu2 macam pakse2. adoih. itu mmg kategori paksaan 2.. 
  4. bile nak melakukan diskaun ke ats barang, buat perlahan2. buka tetibe arge 60 ko terus bagi rm50. bai parah la cam2. kalo bantai dia mintak 45 lak? mana nak turunkan arge lagi? so turun arge pelan2. biar dorang nampk. kalo arge last cakp "puan ni mmg last arge terbaik saya bolh bagi kat puan".
  5. KALAU MACAM AKU KENA TRAI SETIAP SACHET KOPI OR TEH YANG ADA. sebb pelanggan akan tanya k.. "dik apa rasa ni ek?" ni aku xbuat lagi. na kena mintak kebenaran bos dulu. em bos aku xdatg lagik ri. sale nak 700.. bos try tgk bley buat x? xpe itu cabaran kan?
  6. kalo da nak tutup kedai n ada pelagga datng kat ko nak belik, xkan ko nak cakp " eh bang datng eck je la. saya da nak balik" weih 2 pelanggan kot. pelanggan 2 punca rezeki. ati pelanggan kena jaga. bkn je ecok dia xdatng. lusa tulat  pun selamanyer pun xkan datng k. barang 2 depan mata kot. bkn kena bukak laci ke apa ke x. juz amek duit n bagi barang. dats all. 
  7. jangan cakp pasal SALES dgn customer. customer xtau pape pasal sales ko k. hanya antara pekerja2 je tau. kalo nak huha2 ngan jiran bley la gak. xperlu la cakp" kakk , tlg la beli product ni.. nak cukupkan sales saya ni.. lagi ckit. plezx2.. tolong la" GOLONGAN PENDESAK gak ni.. 
  8. walau orang 2 xnak belik. juz nak tgk? xpeeeeeeeeeeeeeeee. apa salahnyerrrr. dia customer. layan je.. service yang bek diperlukan tok attract pelanggan tau..dia xbelik sekrang eck lusa dia dapt gaji mana tau dia nak belik?
  9. jgn cakp ngan pelanggan " produk2 ni semuabelum tentu berkesan pun" ko nk kasi lingkup kedai ke? kite bagi info pasal product. dia xnak belik? dia xpecayer? dia xpuas ati? itu terpulang pada dia k. 
  10. setiap produk nak jual pastikan target merket dulu. contoh. minuman herba, kebaikan tok diabetic, darah tinggi. kebas2, gout.. aim sapa? orang y da meningkat usianyer.. kolagen? untuk kakak2 yang da bersuami n nampk amt mementingkan salasih rupe diri. kena pandai target. bkn pakai sembur je. ko nmpk adik jual air kat ecn save g cakp meh dik beli tongkat ali. hahahahaha
  11. kalo nak bisnes kena belaja dulu selok belok bisnes. kalo nak promote kena belaja dulu cara2 nak promote.
  12. setiap barang y dijual dicatet, n bile da sampai saat2 petang 2 kerap kire kalo betol2 nak capai target sales. jgn la da nak tutup baru nak kire. em mmg xtercapai la target sales. huhuhu
aku cukup2 xdapt bertahn ngan orang suke memakse2. cube kalo orang pakse2 ko. suke ke? xke naik darah ko tgk orng 2? aku y dgr pun xley tahan. kalo y kena? emm xtau la.. 


aku xperfect, aku xsehbat orang lain, aku x sebagus mana cume bile ada somethin mata kite pandang xberkenan, telinga kite dgr xsuke, hati kite rasa terusik kite berkongsi somethiin tok dipelajari bersama.. good luck semua !

PENAT SAGT2. PUAS DAPT MENULIS

No comments:

Post a Comment