Thursday 4 August 2011

khas buat seseorang bernama AO

ari ni aku g gmbak. melakukan peminjamn buku novel dari damia. aku amek 4 terus. pembantaian y xley blah. tamak lak 2. hahaha.. sempt ke abes baca before raya ni? buat2 sempat lakan? =) pastu kami bertiga iaitu ili farah dan damia telah melwat sis AO. 

AO kawan aku. da hampir setaun kes dia ni berlaku. dia diserang TBaku ngah wat research kat lab masa 2. hatu mengeletek je nak balik tgk dia.. petang 2 mmg aku balik terus express g tawakal. sedih nox tgk dia masa 2. luluh hati aku.. masuk tgk dia dgn da agk kurus. wayar sane cni. masa 2 aku berdoa je boleh. moga dia selamat. aku ingt lagi aku meleleh2 tepon c peah cakp somethin pasal AO y sedang sakit. da la kat sogo. nangis3 macam era fazira. huhuhu

nasib dia xbape nak ok sebb dia ada SLE. ketentuan dari Allah sape ley halang kan.. pesakit SLE + ngn TB? = CONDITIOn lagi worse.. alhamdulillah Allah nak panjngkan umor dia, masih nak dia menghirup udara sedar d muke bumi sampai sekarang dia bertahan.. masa mule2 dia masuk ICU dulu kat tawakal. pastu pindah HKL. well paham2 je la. sakit dia ni xtau bile baiknyer. perlu long stay kat sepital. sedih glerk bile tau dia masuk ICU 2. aku sebenarnye da tau lame AO ni ada SLE. AO ni pun xtau y aku tau dia ada SLE. almost 3 years gak la aku berjaya simpan menda 2 dalm hati aku tanpe bagitau sape2. SAPE bagitau aku pasal sakit  AO ni? mak dia.. masa 2 aku sem 1 kat bilik kolej melati UITM shah alam. kemas2 barang nak balik gombk. da cuti sem kan.. hari sebelum 2 mak dia cakp nak bagitau aku somethin pasal AO.. aku juz angguk je la. n d last day 2 mak dia bagitau aku. mak dia suh aku baca artikel pasal SLE. dari stu aku paham la AO ada sakit 2. mak dia nak suh aku jaga AO2. AO mmg xsuke orng tau dia ada sakit SLE. dia malu. dia xnak orang kasihan ngan dia. itulah AO y aku kenal. boleh dikatakn AO ni quite manja gak la. tapi bile aku tau dia ada sakit 2 aku paham. aku paham kenapa mak ayh dia sangt2 take care pasal dia. dia nak buat apa orang lain buat. dia nak same ngan orang lain. dia ketepikan dia ada sakit 2. bagus untuk certain2 condition. but not too good gak tok certain condition. nape aku kata xbagus? sebb AO baru je keje lebih kurang semingu 2 kat satu tempat keje berkaitan air ni. naik lrt n bla bla bla. patotnyer dia xley wat cam 2. sebb dia makan prednisolone. susceptible 2 infection lagi senng sebb immune system dia telah berjaya direndahkan oleh prednisolone. as we all know SLE ni skitnyer berkaitan dgn immune. autoimmune disorder. dia nyer immune system terlalu agresif sampaikan sel badan pun dia recognize as non cell.. so immune dia akan aggresif mengattack sel darah, buah pinggang n lain2 lagi. prednisolone ni la y jadi life support dia. insya Allah DGN izin Allah. 

setelh 3 taun dia berjaya korek2 dari mak dia y aku tau pasal sakit dia. sebb aku bnyk physco dia. selalu nasihat pasal kesihatan dia. mesti la dia pelik. aku igt lagik dia suke pakai yoko2 sebb dia nyer tulang2 sendi2 sakit. orang y ada SLE da dikira macam wajib gak la untuk ada rheumatoid arthritis ni. kalo xsilap aku. sebb rheumatoid ni pun type of immune system disorder. huhu

AO. insan y ceria. kadang2 aku selalu gak gado2 ngan dia. well biasa la 2. hahaha.. kali terakhir aku jumpe dia sebelum dia sakit ialah 2 3 mingu before 2. dia amek duit kat mybnk. dia cakp nk gne tok keje nnti. dia tanya la pendapt aku nak keje ke x. aku pun kata terpulang la kat ko. kalo ko rasa berbaloi keje la. tapi jauh. macam xberbaloi je.. tapi dia nak g gak. apa aku ley cakp? aku hya bagi pendapt. bile dia ada masalh, bile dia nak gosip, bile dia nak tanya pendapt dia selalu gak chat2 ngan aku. teringt aku sampai sekarang. da xdak sape nak hohe hohe xoxo ngan aku. 

lepas dia keluar dari sepital aku jadik orang first antara kawan2 dia y g lawat.. sedih glerk bai. sedih nak mmpos. bile ko tgk kawan ko dgn keadaan xbermaya.. dia xsangka aku datng. dia nangis2 glerk2 gak la. aku pun apa lagi mmg RATU AIR MATA. amek. penuh sebaldi. AO y aku kenal dulu. sejak dari scol rendah. scol menegah kelas same sampai la masuk u bilik same da berubah. after dia kuar sepital ni dia nyer kaki n tangan xley nak bergerak. aku doa bnyk2 dia sihat sejahtera. dia baru je graduate masa dia kena serang sakit 2. xsempt nak konvo lagik. huhuh. oh lepas aku datng merajuk 3hari dia ngan mak dia. sebb dia xsuke orang tgk dia dalm keadaan cam 2. 

lepas dari ari2 aku mesej2 ngan mak dia je. tanya kabar BRita.2 3 bulan ni rasanyer dia da stat boleh bukk anpne dia. sebb masa dulu dia xingt dia nyer password.. aku nak mesej pun serba salh sebenrnyer. bukn pe. dia ley baca tpi dia xbape ley nak bals. dia xtau nak balas pe. pening2 kepala pk. ini apa mak dia ckp la. huhuhu.. fungsi brain dia da agk terhad da sekarang. so dia makn ubt apa ek? jp pk. piracetam?yap. tu enhance kan lagi cell2 brain dia. .. n tadi bile pg mule2 dia nangis. tapi kan pose. mana ley nangis. makruh. jadik aku bersama kawan2 tidak menangis. weeeeeeeeeeee.. bangga gak k. =p dia da ley gelak2 da. i m glad beb. boleh dgr dia ketawa. dia mcam malu2 lagik ngan kiteorang. kan aku cakp dia ni pemalu hehhe..


sedang mengecheck ubat AO takut2 ada redundant.disuruh ibu bapanyer k.. poyo x saya? wee

 k la sampai dcni dulu cerita pasal AO. nnti bile dia da bertmbh2 sihat aku update lagik. =)

No comments:

Post a Comment