Monday 9 February 2015

Projek Bag Pack Hongkong part 1

assalamualaikum dan selamat sejahtera

kehadapan semua yang amat dihormati,

pada 7-11 februari 2015 aku, kak nora n family n akay pergi ke hongkong untuk bercuti. persiapan untuk bag pack telah dibuat dengan penuh semangat. semua blog aku terjah untuk mencari bersuap2 pengalamn orang untuk dijadikan panduan kami nanti. bag pack ni setahu aku perlukan semua ada ilmu untuk ke sana. sebb semua pun xtau pape mmg habis sesat la. if ramai orang tau insyaAllah selamat walaupun kebarangkalian untuk sesat 2 ada. abis sampai orang mtr dia pun aku duk email untuk kepastian. danjawapan yang dia bagi sangt details. ianya mengalakkn aku lagi tok pg hongkong. yeayyyy..this is my first bag pack. hiii. pengalaman pertama orang kata. before ni g medan guna supir. yerla g negara indonesia kalau x guna supir menempah untuk ditipu. orang kata la. bkn aku kata . plus indonesia papehal naik teksi bus n bla bla. lain dari negara y ada lrt mrt n bla bla bla.

aku ni flight nervosa. takut siot naik. semenjak 2 menjak ni da la kisah flight jatuh la.ilang la. enjin terbakar la. kena tembak la. cuaca xelok semenjak 2 menjak ni. apapun tawakal jerla. da beli tiket pun. xkan la ko nak bakar lak tiket 2. mulakan hari dengan bismillah dan semoga perjalanan selamat.

buku travel y aku siapkan before pg. bagus ada buku cam ni =)

me n akay
hasil pencarian kubukan
bertolak dari KLIA 2 pukul 6.45pagi. sampai dalm pukul 10.30pagi rasanya. sesampainya kami bz amek map. asyraf seperti biasa terlalu aktif. penin nak pegang dia. hehe.tapi xpe. masih awal untuk berkata2. hmm dia punya lapangan terbang besar gak. first kena cari cam mana nak beli octopus card. aku da buat research nak beli octopus card atau travellar card. kesimpulan yang aku dapt octopus card adalah lebih menguntungkan compare to travellar card. napa aku cakp macam 2?sebb aku naik bus. kalau naik bus mmg guna octopus card lagi untung. lain la kalo ko naik mrt guna travellar card untung lagi. travellar card ni boleh guna 3 hari ja. lepas 2 still boleh guna card 2 tapi dia akan auto jadi octopus card lepas 3  hari. untuk octopus card kena bayar hkd 150. tapi dia akan simpan hkd50. so dalam 2 akan hkd100. aku topup lagi hkd50. so dalam 2 ada hkd 150. balik aku g tebus dapt la hkd47 rasanya. sebb hkd9 charge mengurus katanya. xkisah  la. tapi in 5 days aku guna hkd150. itupun hkd15 aku g beli plat comel disnylnd. well kan ke kad octopus ni boleh gune tok beli barang gak. berguna2. naik tbus naik train naik tram semua pun ley gune. oh tok travel card arge hkd220(utk sekali airport express) dan hkd300( 2kali airport express). airport express ni boleh guna bila2 dalam masa 6bln ke xsilap. xingt la. tapi bkn 3hari ja macam mtr2 lain.

ok penat bebel pasal pasal kad plak. terlebih bebel. ok kak nora tunggu  dekat nak beli kad octopus.
aku lak bz cari kedai 1010. btol ke no kedai ni? tapi mmg dekat je dari kaunter mtr nak beli kad octopus 2. dekat situ boleh la beli sim card tepon. actually dia akan tanya korang korang pakai handpne apa. kalau ipone 5 duna nano sim so harga simcard hkd68 ja. kalau samsung ke asus ke yang guna micro sim harganya hkd 98.n then nnti dia akan suh ko ke tepi untung sim card tu disetting. ok abis la sudah bahagian sim card. haha. kat airport je da bnyk cite dah. hahha.
sim card pek. yer aku xpakai ipone 5 n 6

ok lepas 2 g ler ke popeye untuk makan . naiklah satu tingkat guna lift . pastu kau nmpk la custmer info. tanya la dia. popeye tu d only  makanan yang halal dalam airport. ada satu lagi makanan hotel tapi mahal katanya. hotel regal airport . well as usual aku da baca pastu aku lupa. aku makan burger n air dia. sama ngan akay. muahah . myb hkd 78 rasanya.

sekian cerita di airport. lalu aku pun pg la ke nak cari bus. A21. Itulah nama busnya. sepanjng perjalann g bus station dia ada bnyk bunga cantik. bunga hidup upenya. ingat tipu.

panjang glerk jambatan2 kat hongkong ni

ramai glerk manusia

bus bus bus
bus 2 tingkat

tadaaa

piezx yo
ok da malam. aku ngantuk. yok tido dlu. assalamualaikum