Friday 11 May 2018

ilikemana? Japan part 1

hai hai semua. 

tadi gaya cakp maacam xnak cerita da kan? hahahaha. japan bile aku g?november 16-25 2017. korang kire la bapa hari aku g tu. 10 hari beb!!!hahaha.benda apa yang aku buat ni ak pun xpaham.10 hari idup macam nomad mmg sangt memenatkan. serius penat. kalau kocakp xpenat ko penipu besaqqqq. 
hahaa.citenye bermula bile mana da lamabeli tiket ni. teng teng teng. pija da nak kawin da tapi sblm dia kawin dia kena bnykjalan dulu. nanti takut da kawin susah nak jalan. hahahaa.sekati aku je kan? eh ada aku kisah.

so sampai kami di kansai airport osaka kena naik bus dulu untukg ke terminal yang sepatutnya. tu untuk ambil train semua la.kat terminal tu kuar kat bahagian luar untuk cari JAPAN RAIL kaunter.kenapa? sebab nak tukar JR PASS Yang kiteorangbeli siap2 dari Malaysia. kami beli kat aeon shah alam.mmg kat tingkat berapa ntah ada kaunterJR. MAHAI jugak la arge JR PASS 2.rm1121 kot tok 7 hari.so bile da sampai ke kaunter JR JAPAN maka kami pun terus reserve seat shinkasen ke bnyk tempt. kalau naik shinkasenn ni kite kena tau exactly masa yang kite nak tempah tu. n bukan satu jalan je korangley gune kalau nak g memana kat jepan ni.saama ada dekat atau jauh. lama atau kejap. kahkah.shinkasen tu apa? ala ketepi peluru yang lajunya macam cahaya n xjejak landasan tu.dia gune kose letrik.maksimum kelajuan 320km/j. tapi aku xtanya lak bapa kelajuan dekat orang tiket tu.dia xpaham kang.bahahha. kena ingat ye. shinkasen ni ada mcam2 jenis, ada shinkasen yang benti bnyyk tempat.ada shinkasen yang benti certain tempat je.korang kena ambil maklum bahawasanya shinkasen palinglaju iaitu nozomi n mizuho tidak dicover oleh JR PASS. nnti dalam train ada konductor yang check.walaubagaimanapun ley naik next yanglaju iaitu hikari.tgk tau nama shinkasen tu kalau x nnti penin palaperjalanan jadi lambat sangt dari y dirancang. 

ok so lepas da settle jr pass beli sekali kat cni kat icoca.u allkena  paham tentang kad icoca ni. beli kat osakakan? pulang balik di osaka gak. xley pulang daerah lain. oh card ni gak ada deposit 500yen tp refundable bile kopulangkan balik kad tu. senang cite arge kad 2000yen.500 tu deposit kad tapi refundable bile kopulangkan balik. so koada 1500 yen dlm card. kalau kau gune 1500 tu sampai abis so xkena baya process fee 220 yen. kalau ada baki ko kena tolak 220yen.so p la memana mart abiskan duit dalam tu.

ok da abis semua urusan kami pon p la naik ketapi nankai ltd ke namba station 920 yen. dari namba station keluar pg lore hote luntuk letak bag. pada pendapat aku buang masa buat benda camtu. so patot tinggaikan beg dlm loker dekat namba station je.kurangpenat ko nak jalan. tapi actually ok kalau kau nak cari dulu hotel tu kat mana sebb kalau direct p ke tempt setrusnya akan makan masa bile balik nak cari hotel.hotel tu agak jauh la gak dari namba station. ada satu station yanglebih dekat ngan hotel nippombashi silap aku. kena naikline kintetsu-nippombashi.ok da sampai hotel kami tumpang solat sat. xsempat nak mkn takut lambat  p nara. oh nama hotel tu LORE HOSTEL 1690 YEN untuk semalam.untukpengetahuan semua aku p japan ngan wani n pija.wani ni rajin orangnya.anak sape la ni? aku bincang2 ngan dia n then dia y akan buat tentetif.sebb aku mmg la xnak buat tentetif.aku bnyk abiskan masa buat research pasal train map dorang. kad apa nak beli n pasal transport. baca tentetif n buat research sempat sampai hari ke 5 6 je.hari selebihnye aku da blur. hahahah. nasib bek wani dan pija berganding bahu tanpa aku. kahkah.
ni map train osaka.tapi aku lg suke gune yang pdf or software tepon.
korang kena ada wajibalghunnah software ni di tepon memasing.sebelum pg tu buat researh train ni. jgn nak nganga p sama bodo2. bkn apa buang masaaaaaaa.hehe. ok da stop bebel.
sambung balik pasal nak p nara. kami da beli kan jr pass tu? tapi kami xgne pon lg. so if gune noon day 1maka abis midnite day7. dia xgune konsep24jam. dia gune konsep hari.sapa suh lambat bgn tido. ada kena mengena x? haha.JR PASS perancangan guna hari kedua.so hari pertama kami wat lek wat piez p nara. p nara ley naik JR namba gak ke JR NARA STATION atau dr osaka namba ke KINTETSU NARA STATION(560 yen).Tp menurut y aku baca kintetsu lagi dekat dengan tempat y kite nak lawati iaitu temple todaiji yang ada banyak sangt rusa2.actually kalau da sampai station tu baru kuar sikit da bnyk nampk rusa tepi jalan k.agak jauh gak benarnye nak jalan kaki tu.20minit kesetengah jam.xingat sudah. kalau penat berehat beli makanan rusa. kahkah. pastu bg rusa makan.okkawan2 ada 2 jenis rusa katsni.yangmacam tanduk kena tebang tuu rusa jantan xsilap. keje asek nak nyondol orang je. aku kalau nmpk yang tu aku lari laju2. hahaha. kalau y macam sopan sikit aku duk dekat bg makan. 

nara

depan todaiji temple
ok da jam 8 pagi. nak balik keje da ni. kalau ada masa ak sambung. byeeeee

No comments:

Post a Comment